فواید شپش برای رشد مو

فواید شپش برای رشد مو
20 فروردین 1401
380 بازدید

در واقع شپش ها و به خصوص شپش های موی سر به عنوان نوعی انگل انسان شناخته می شوند که از خون تغذیه می کنند. شپش سر نوعی حشره به حساب می آیند و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان زندگی می کنند. دقت کنید که به جز شپش سر، شپش بدن […]

در واقع شپش ها و به خصوص شپش های موی سر به عنوان نوعی انگل انسان شناخته می شوند که از خون تغذیه می کنند. شپش سر نوعی حشره به حساب می آیند و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان زندگی می کنند. دقت کنید که به جز شپش سر، شپش بدن هم داریم که تفاوت زیادی میان آن ها وجود ندارد. شپش سر موجب آزار میزبان خود می شود و خارش های پی در پی را در بر دارد. حتی کار تا جایی پیش می رود که پوست سر میزبان پوست پوست می شود. اما به راستی آیا تمام این ها نشانه های بدی است؟

فواید شپش موی سر، از شایعات تا واقعیت

باید به این مسئله توجه داشت که شپش و به ویژه شپش سر در بین همه افراد جامعه دیده می شود. این یعنی تراکم خاصی بین وجود آن در میان افراد جامعه برقرار نیست. فقیر باشید یا غنی، مذهبی باشید یا غیرمذهبی یا اهل هر کشور یا قومی باشید شانس برابری در داشتن شپش سر نسبت به بقیه افراد جامعه خواهید داشت. شپش مو با وجود تمام مشکلاتی که در انسان ایجاد می کند فوایدی هم دارد که باید به آن ها اشاره کرد. فواید شپش برای موی سر به این شرح اند:

فواید شپش برای رشد مو

فواید شپش برای رشد مو

شپش ها انگل های بی ضرر

شاید تعجب کرده باشید که مگر انگل بی ضرری هم در طبیعت وجود دارد؟ آیا واقعا انگلی که به واسطه یک میزبان می تواند زندگی کند، چگونه ضرری به آن میزبان نمی رساند؟ این درست است که انگل ها از میزبان خود تغذیه می کنند اما شپش ها به مکیدن تنها بخشی از خون شما رضایت می دهند که این امر نگران کننده ای نخواهد بود. به نوعی می توان ادعا کرد رابطه انگل و انسان تا حدی همیاری است. این درحالی است که نباید زیان های شپش را نادیده گرفت.

شپش ها بیماری زا نیستند

برخلاف باور عمومی که تصور می شود شپش همانند کک، کنه و حشرات ریز دیگر ناقل بیماری اند، شپش ها هیچ نقشی در بیماری زایی نداشته و در این موضوع دخالتی ندارند.

شپش ها در تحقیقات میدانی موثرند

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شپش به محققان در حوزه پزشکی، باستان شناسی و … کمک های زیادی کرده است. این حشره ذره بینی در حوزه پزشکی به شناخت انواع گونه های بیماری زا حشرات کمک کرده است. همچنین در باستان شناسی به شناخت گونه های قبل کمک قابل توجهی کرده و موجب پیدا کردن قطعه های پازل سیر تکاملی موجودات از جمله دایناسورها شده است. از سویی دیگر در مقایسه گونه های مختلف جانوری و تغییرات ایجاد شده در دوره های گوناگون ابزار خوبی برای استناد زیست شناسان به آن محسوب می شود.

شپش سر قابل استفاده در صنعت داروسازی

از دیگر فواید شپش موی سر کاربرد آن در صنعت داروسازی است که در دنیای امروز عملا از آن استفاده زیادی می شود. شپش سر به منظور ساخت دارو در درمان برخی بیماری های عفونی و حتی غیر عفونی از جمله تیفوس به کار می روند. همچنین این موجودات ریز در ساخت واکسن نقش موثری ایفا می کنند.

تقویت فولیکول یک تصور رایج و اشتباه

برخی بر این باورند که این انگل ریز باعث تقویت فولیکول مو شده و در رشد و پرپشت شدن موی سر تاثیر دارد؛ در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است. هیچ گونه شواهدی مبنی بر تقویت فولیکول مو توسط شپش وجود نداشته و این در حد یک شایعه است.

فواید شپش

طبق مطالعه ‌ای که دانشمندان روی موش‌ ها انجام دادند متوجه شدند که شپش به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می ‌کند. محققان معتقدند واکنش سیستم ایمنی بدن انسان امروزی نسبت به عفونت ‌ها با واکنش انسان ‌های قرون گذشته بسیار متفاوت است. آن ها معتقدند چون بدن انسان امروزی در طول زندگی چندان در معرض انگل ‌ها قرار نمی ‌گیرد دارای سیستم ایمنی با واکنش‌ های بیش فعال است.
امروزه مزایای انگل‌ ها کشف شده است. متخصصان از تخم کرم‌ ها برای درمان بیماری MS استفاده می ‌کنند.

فواید شپش برای مو

فواید شپش برای مو

تخم کرم ( دارویی جدید برای MS )

محققان در مرحله اولیه تحقیقات خود قرار دارند، اما امیدوارند با تحقیقات بیشتر استفاده گسترده ‌تری از تخم کرم برای درمان MS را کشف کنند. در مطالعه ‌ای مشخص شده که مصرف تخم کرم در درمان بیماری التهاب روده نیز موثر است.
چون این دارو کاملا طبیعی است تا چند هفته طول می ‌کشد که این دارو اثرات خود را نشان دهد اما چون دارویی بدون عارضه است، طولانی ‌بودن زمان تأثیرگذاری آن قابل قبول است.

میکسرهای کرم چگونه کار می‌ کنند؟

عامل اصلی موفقیت بستگی به سلول ‌های T شکل سیستم ایمنی بدن دارد. این سلول‌ ها مسئولیت نحوه حمله به عوامل مهاجم خارجی را دارند. دو نوع از واکنش وجود دارد، الگوی Th1 که در آن سلول ‌های T شکل واکنش سنگینی از خود نشان می ‌دهند و الگوی Th2 که در آن واکنش سبک تری از خود نشان می ‌دهند و نتیجه آن هم التهاب کمتر است.
در افرادی که از MS رنج می ‌برند، التهاب یک مشکل اساسی است، وجود التهاب باعث می‌ شود که سرعت واکنش‌ های عصبی کاهش یابد. واکنش‌ های عصبی روی قدرت بینایی، تکلم، راه رفتن، نوشتن و حافظه تاثیرگذار است.
زمانی که میکسر کرم درون روده بوجود می‌ آید، سلول‌ های T شکل از الگوی Th2 استفاده می ‌کنند که نتیجه آن التهاب کمتر است. البته تمام انگل ‌ها برای بدن انسان مفید نیستند. برخی از آن ها درون روده قرار گرفته و با حمله به روده باعث ایجاد مشکلات هاضمه ‌ای می ‌شوند.

تقویت فولیکول مو

اخیرا در کشورهای مختلف، زنانی که در اثر سوء تغذیه یا مشکلات پوستی به ریزش مو مبتلا شده اند به استفاده از شپش روی آورده اند. این افراد معتقدند که مکیده شدن خون زیر پوست سر توسط شپش باعث فعالیت مجدد فولیکول های مو می شود.
زنان از روی چشم و هم چشمی و تحت تأثیر شبکه های اجتماعی تمایل دارند تا شپش مو را امتحان کنند. این در حالی است که مقامات کشورها به آرایشگاه های زنانۀ هشدار داده اند که تبلیغ و توصیۀ استفاده از شپش غیر قانونی است و جریمه در پی دارد. در حال حاضر تاثیر مثبت شپش بر روی رویش مجدد مو از نظر علمی ثابت نشده است ولی این افراد معتقدند که اثر آن کاملا مشخص می باشد.