طرز شستن تخمه شربتی

طرز شستن تخمه شربتی
15 آذر 1402
597 بازدید

تخم شربتی: تخم شربتی گیاهی خودرو است که در طبقه بندی گیاهان در دسته ی گیاهان یک ساله قرار گرفته و شباهت زیادی به ریحان دارد؛ با این تفاوت که دارای برگ‌ها و تخم‌های ریزتری است. ساقه‌های آن به شکل مربع بوده و گل های آن مایل به قرمز و صورتی می باشد. گیاه تخم […]

تخم شربتی: تخم شربتی گیاهی خودرو است که در طبقه بندی گیاهان در دسته ی گیاهان یک ساله قرار گرفته و شباهت زیادی به ریحان دارد؛ با این تفاوت که دارای برگ‌ها و تخم‌های ریزتری است. ساقه‌های آن به شکل مربع بوده و گل های آن مایل به قرمز و صورتی می باشد.

طرز شستن تخمه شربتی

طرز شستن تخمه شربتی

گیاه تخم شربتی در ماههای فروردین و اردیبهشت و در کوهستان‌ها و بیابان‌ها یافت می شود. تخم این گیاه به رنگ سیاه شفاف بوده و زمانی که در آب ریخته شود، خیلی زود به شکل خمیری درامده و در آب تولید لعاب می نماید؛ که فوق العاده لغزنده است و رنگ آن نزدیک به خاکستری می‌شود. این دانه ها لعابی می دهد که بعد از جذب آب مثل فالوده خواهد شد. بعد از اینکه لعاب تخم شربتی جذب آب شد به صورت ژله‌ای درمی ‌آید؛ که به منظور رفع عطش می تواند بسیار مناسب باشد.

تخم شربتی به علت ظاهر خاص خود یکی از پرطرفدارترین ها و جذابترین نوشیدنی ها به خصوص در مراسم های مختلف است. به علت حالت ژله ای و خاصیت پرکنندگی، بسیاری آن را غذایی مناسب برای رژیم می دانند. هم چنین چون آب را در خودش نگاه می دارد، برای روزه داران نیز بسیار مناسب است.

طرز شستن تخم شربتی

طرز شستن تخم شربتی

چگونگی شستن تخم شربتی

تمیز کردن و شستن تخم شربتی خود یکی از نکات بسیار مهم است. جهت تمیز کردن تخم شربتی، می بایست ابتدا آن را خیسانده و بشوییم. حال تخم شربتی و آب را در یک ظرف با هم مخلوط نموده و هم میزنیم. در این بخش کافی است که 10 الی 15 دقیقه منتظر مانده تا تخم های شربتی خوب خیس بخورند. حالا مشاهده خواهید نمود که دور تخم شربتی لعاب به وجود می آید.

حالا آب موجود را تخلیه کنید. این عمل موجب جدا شدن خاشاک و چوب های ریز از آن می شود. تخم شربتی ها را به ظرف دیگری منتقل کنید، اگر به ته ظرف نگاه کنید می بینید که شن های ریزی در آن ته نشین شده است. اگر می خواهید تخم شربتی ها به طور کامل تمیز شوند؛ باید این عمل را چندین بار تکرار نمایید.