شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی
1 شهریور 1400
2091 بازدید

در صورتی که اجاق گازی کثیف دارید باید سعی کنید که آن را تمیز کنید زیرا اجاق گاز کثیف هم نمای نا زیبایی دارد و هم ممکن است روغن ریخته شده روی آن موجب خطراتی از جمله آتش سوزی شود. در ادامه می توانید با راهکارهایی آشنا شوید که به هرچه تمیزتر شدن آشپز خانه […]

در صورتی که اجاق گازی کثیف دارید باید سعی کنید که آن را تمیز کنید زیرا اجاق گاز کثیف هم نمای نا زیبایی دارد و هم ممکن است روغن ریخته شده روی آن موجب خطراتی از جمله آتش سوزی شود. در ادامه می توانید با راهکارهایی آشنا شوید که به هرچه تمیزتر شدن آشپز خانه و اجاق گاز شما کمک شایانی خواهد نمود. پس با آموزش پاك كردن چربي از روي چدن گاز با ما همراه باشید.

شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

شما بر مبنای امکاناتی که در اختیار دارید، می توانید از روشهایی که در ذیل برای طرز تميز كردن چدن روي گاز به آنها اشاره شده استفاده نمایید:

استفاده از سرکه

طریقه گذاشتن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

طریقه گذاشتن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

استفاده از سرکه در مواقعی به کار می رود که می خواهید هر روز اجاق گاز خود را تمیز کنید و بیشتر درباره چربی هایی کاربرد دارد که سبک بوده و از حجم بالایی برخوردار نیستند. طرز استفاده از سرکه را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

  1. سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق گاز را توسط سرکه آغشته کنید.
  2. 10 الی 15 دقیقه به همین حال رها کنید.
  3. حالا سطح گاز را توسط یک پارچه تمیز خشک کنید.

حال مشاهده خواهید نمود که سطح گازتان تغییر محسوسی کرده و بسیار درخشنده و تمیز شده است. این نکته را مد نظر قرار دهید که استفاده از این روش بایستی به صورت پیوسته انجام شود تا چربی های روی سطح گاز از بین رفته و سطحی تمیز و براق داشته باشید. پس از همین امروز یک برنامه زمانی برای این کار در نظر بگیرید.

استفاده از جوش شیرین

چدن گاز در ماشین ظرفشویی

چدن گاز در ماشین ظرفشویی

اگرچه امروزه استفاده خوراکی از جوش شیرین به شدت منع می گردد، اما جوش شیرین هنوز هم در زمینه های تمیز کردن واقعا معجزه می کند.

اگر گاز چدنی شما چربی زیادی را به خود گرفته است، می توانید از این راهکار استفاده نمایید. روش کار به این صورت است که در مرحله ی اول تمام قطعات چدنی را توسط آب ولرم و مایع ظرفشویی تمیز بشویید تا لایه چربی که در سطح آن قرار دارد پاک شود. سپس ترکیبی از آب و جوش شیرین تهیه کنید که به اندازه ی کافی غلیظ باشد. بعد از آن به مدت 20 دقیقه همه ی سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق را داخل ترکیب تهیه شده قرار دهید. در نهایت بقایای چربی را توسط اسفنج نرم پاک کنید و آن را با آب ولرم بشویید.

استفاده از آمونیاک

شستن چدن گاز با ماشین ظرفشویی

شستن چدن گاز با ماشین ظرفشویی

در صورتی که دو راهکار قبلی اثرگذار نبود، می توانید از روش استفاده از آمونیاک بهره گیرید. برای این منظور ابتدا کیسه ای ضخیم تهیه نموده و سر شعله ها و قطعات چدنی را داخل آن قرار می دهیم. سپس در ازای هر سر شعله یک چهارم فنجان آمونیاک رقیق را داخل کیسه می ریزیم. در صورتی که می خواهید محتاط تر باشید و بیشتر مراقب خود و اطرافیان باشید (به دلیل خطرناک بودن آمونیاک) کیسه را داخل کیسه ای دیگر قرار دهید تا آمونیاک نشت نکند. حالا به مدت یک ساعت به حال خود رها کنید. اکنون قطعات چدنی را از کیسه خارج کرده و به طور کامل آنها را تمیز نمایید. چیزی که می بینید باور نکردنی است! به شما این اطمینان را می دهیم که تمام مواردی که با روشهای بالا تمیز نشد، با این روش به خوبی تمیز خواهند شد.

شستن چدن گاز با لوله بازکن

تميز كردن چدن گاز با لوله بازکن

تميز كردن چدن گاز با لوله بازکن

یکی از راه های بسیار جالب دیگر نیز شستشوی چدن گاز با لوله بازکن است. البته این تکنیک اصلا اصولی نیست و به صورت تجربی بارها امتحان شده است. در نتیجه ممکن است که برای شما تمیز کردن چدن گاز با لوله بازکن اثرات معکوسی داشته باشد. لذا اگر چدن گاز شما نو است، ترجیحا از این روش استفاده نکنید. چرا که همان گونه که گفتیم، این روش اصلا علمی و اصولی نیست و بین مردم گفته می شود که استفاده از لوله بازکن چدن گاز را به شدت تمیز خواهد کرد!

شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی

شستن چدن گاز با وایتکس

شستن چدن گاز با وایتکس

از بهترین روش هایی که خانم های خانه دار از آن استفاده می کنند، شستن چدن گاز در ماشین ظرفشویی است. این روش هم اصولی است و هم مرسوم و متداول! برای انجام آن نیز کافی است که قطعات چدنی گاز خود را در ماشین ظرفشویی قرار داده و منتظر نتیجه عالی آن باشید. برای نتیجه گیری بهتر نیز می توانید از قرص به جای پودر ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

با این حال همیشه روش هایی مثل سرکه نسبت به این روش های آخر توصیه می شود. چرا که سرکه هرچه که باشد، یک ماده خوراکی و طبیعی و نه شیمیایی بوده و از این رو حداقل عوارض ممکن را به همراه خواهد داشت.