درمان شپش سر با حنا

درمان شپش سر با حنا
20 فروردین 1401
280 بازدید

از قدیم با استفاده از گیاه حنا به درمان مشکلات و ناراحتی های مربوط به پوست و مو می پرداختند و یکی از موارد رایج کاربرد این گیاه، درمان شپش سر با حنا بود. شپش سر از جمله انگل های رایج در انسان می باشد که محل زندگی اش روی سر و در بین تارهای […]

از قدیم با استفاده از گیاه حنا به درمان مشکلات و ناراحتی های مربوط به پوست و مو می پرداختند و یکی از موارد رایج کاربرد این گیاه، درمان شپش سر با حنا بود. شپش سر از جمله انگل های رایج در انسان می باشد که محل زندگی اش روی سر و در بین تارهای مو است. شپش برای زنده ماندن و تخم ریزی از خون ناحیه سر انسان تغذیه می کند و به همین علت افرادی که با مشکل شپش رو به رو هستند اغلب از کم خونی رنج می برند. می توان از حنا به عنوان یک گیاه هزار و یک خاصیت نام برد، چراکه بر اساس کاربردهای متفاوتش در درمان انواع مختلف بیماری ها استفاده می شود.

درمان شپش سر با حنا

درمان شپش سر با حنا

علل ایجاد شدن شپش

این روزها در مهد کودک ها و مدارس شیوع شپش سر را زیاد می بینیم. در گذشته وجود شپش به دلایلی همچون فقر اقتصادی و عدم رعایت بهداشت فردی زیاد بود. هم اکنون با پیشرفت تمدن و آگاهی افراد از مسائل بهداشت فردی، این انگل خون خوار را باید به مراتب کمتر از قبل در بین افراد جامعه دید. در حالی که متأسفانه هنوز هم شپش سر در بین افراد به خصوص کودکان به وفور دیده می شود که یکی از دلایل مهم آن عدم درمان مناسب و انتقال آسان این انگل به افراد سالم است.
در حال حاضر داروهای شیمیایی همچون اسپری و شامپوهای مربوط به درمان شپش سر توسط لابراتوارها و با انواع مختلف برندها وارد بازار دارویی و درمانی شده اند. یک روش بسیار ساده برای خلاصی از دست این انگل استفاده از ماسک حنا می باشد.

مهمترین خواص گیاه حنا برای مو

حنا جزء مهمترین و پرکاربردترین گیاه در صنعت سلامت و مراقبت از پوست و مو می باشد. این گیاه با نام علمی Lawsonia inermis بومی منطقه آسیا بوده و به صورت رنگ، افشرده و پماد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص حنا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
می توان حنا را به عنوان یک رنگ موی دائمی و پر فایده برای موهای سر و حتی ریش و سبیل هم استفاده کرد. برخلاف سایر رنگ های شیمیایی حنا به فولیکول های مو آسیبی نمی رساند و برعکس سبب تقویت و سفت شدن ریشه مو می شود.
از حنا به عنوان یک درمان مؤثر جهت ریزش مو استفاده می گردد. علاوه بر این افرادی که به هر دلیلی دچار کچلی شده اند جهت رشد مجدد موها از ترکیب حنا با موادی نظیر سرشیر می توانند استفاده کنند.
حنا از خاصیت ضد قارچی برخوردار بوده و می تواند انواع مختلف از التهابات نظیر اگزما را درمان کند. به همین علت از ماسک حنا جهت درمان ریزش مو، شوره سر و خارش پوست سر و نیز از بین بردن شپش سر استفاده فراوان می شود.

درمان شپش سر با حنا

درمان شپش سر با حنا

نحوه درمان شپش سر با استفاده از حنا

درمان شپش سر با استفاده از حنا یک راهکار درمان سنتی با تأثیر فراوان در از بین بردن انگل شپش است.
ابتدا ظرف مناسبی را جهت ساخت ماسک حنا آماده کنید. در این مرحله باید دقت داشته باشید که به دلیل واکنش ماده حنا با فلز جهت ساخت ماسک حنا به هیچ عنوان از ظرف فلزی نباید استفاده کرد. بهتر است از ظروف شیشه ای و در صورت در دسترس نبودن آن از ظروف پلاستیکی استفاده کنید.
یک فنجان پودر حنا را در ظرف مخصوص ماسک بریزید و به آن نصف فنجان آب گرم اضافه کنید.
سپس ترکیب آب و حنا را به خوبی هم بزنید تا کاملاً یکدست شود و به هیچ عنوان گلوله های خشک حنا در ظرف باقی نمانده باشد. به این نکته توجه کنید که ترکیب به دست آمده از جهت غلظت، نباید بسیار رقیق باشد.
برس رنگ مو را برداشته و لایه های نازک از مو ها را باز کرده و تمامی تارهای مو را به حنا آغشته سازید. اینکه از پشت و یا جلوی سر اقدام به گذاشتن حنا روی موها می کنید فرق چندانی ندارد. البته معمولاً از پشت سر اقدام به گذاشتن حنا و یا رنگ کردن موها می کنند.
توجه کنید علاوه بر ساقه و ریشه های مو کف سر هم باید به خوبی توسط ماسک حنا آغشته شده باشد.
پس از پوشش کامل موهای سر از ماسک حنا، پلاستیکی را آماده کرده و با آن کل سر خود را که به حنا آغشته شده است به خوبی ببندید و به مدت ۳ ساعت صبر کنید.
در آخر به حمام رفته و موهای خود را بشویید. توجه کنید برای از بین بردن تخم های چسبیده به ساقه موها و نیز شپش های مرده روی سر باید مرتبا به هنگام آبکشی موهای خود را شانه کنید.
شانه زدن موها در زیر دوش آب امری بسیار سخت و دردناک است. برای این منظور می توانید موهای خود را به خوبی به نرم کننده ای آغشته سازید و بعد با استفاده از شانه زدن رشک های چسبیده به مو را در زیر دوش آب جدا سازید.
می توان علاوه بر حنا و آب گرم از مقداری آب لیمو ترش هم در ماسک استفاده کرد؛ چراکه لیموترش خود از خاصیت ضد قارچی قوی برخوردار بوده و در ترکیب با حنا برای درمان شپش بسیار مؤثر می باشد.
توجه کنید تا زمانی که تخم های شپش روی ساقه موها وجود داشته باشد درمان شپش کامل نشده است و باید برای رفع کامل تخم های شپش همچنان از ماسک حنا استفاده کنید.
ماسک حنا با داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی خود سبب کشته شدن شپش های بالغ سر و لاروهای موجود روی موها شده و حتی دیده شده این ماده با تأثیر مستقیم روی تخم ها سبب پوک شدن و کنده شدن آسان آن ها از موهای سر می شود.

سس مایونز را بر روی موهای خود بمالید

یکی دیگر از شیوه‌های موثر برای درمان شپش سر، استفاده از سس مایونز است، زیرا مصرف این ماده غذایی باعث خفه شدن شپش ‌ها می ‌شود. برای این کار باید سس مایونز را بر روی موها مالیده و با پوشاندن سر با کلاه کیسه‌ ای مخصوص و برای مدت حداقل پنج تا شش ساعت، زمینه نابودی آن ‌ها را فراهم کرد. پس از این مدت زمان می ‌توان موهای خود را با شامپو شسته و پس از آن سر خود را کاملا با سشوار خشک کرد . توصیه می‌ شود برای نتیجه بهتر، این کار هفته‌ ای یک بار و به مدت دو ماه تکرار شود.

موهای خود را با آب پیاز ماساژ دهید

یکی از مواد غذایی که از زمان های گذشته برای درمان شپش سر استفاده شده، پیاز است. برای این کار می‌ توان آب چهار یا پنج عدد پیاز را گرفته و پوست سر خود را با آن ماساژ داد. سپس موها را با کلاه حمام پوشانده و اجازه داد برای مدت حداقل دو ساعت آب پیاز بر روی سر بماند. مانند روش قبل پس از مدت زمان گفته شده باید موهای خود را با شامپو و آب ولرم شسته و آن‌ ها را خشک کرده. همچنین توصیه می ‌شود برای جدا کردن شپش‌ ها از روی موها از یک شانه ضد شپش استفاده کرده و برای ریشه کن کردن کامل آن ‌ها، این کار را هفته‌ ای یک بار و برای مدت دو ماه تکرار کرد.

درمان شپش سر با حنا

درمان شپش سر با حنا

درمان شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون از دیگر موادی است که شپش سر را خفه کرده و از بین می ‌برد. برای این کار قبل از رفتن به رختخواب، روغن زیتون را به طور فراوان روی موهای‌ خود مالیده و یک کلاه یا حوله روی سر خود قرار دهید تا روغن زیتون در تمام طول شب روی موها باقی بماند. هنگام صبح می ‌توان موهای خود را پس از شانه زدن با یک شامپوی گیاهی حاوی روغن درخت چای شست. توصیه می ‌شود این شیوه درمان بعد از یک هفته، دوباره تکرار شود تا شپش سر به طور موثر ریشه کن شود.

با سرکه سفید، شپش سر را از بین ببرید

از آنجا که سرکه سفید دارای اسید استیک است، استفاده از آن یکی دیگر از روش‌ های موثر برای درمان شپش سر است. برای این کار می‌ توان سرکه سفید را با مقدار مساوی آب رقیق کرده و مو و پوست سر خود را با این محلول آغشته کرد. سپس یک حوله را برای مدت یک تا دو ساعت روی سر خود قرار داده و پس از شانه کردن موها، آن ها را با شامپوی مناسب شست.