درمان شپش با رنگ مو

درمان شپش با رنگ مو
20 فروردین 1401
221 بازدید

همه ساله تعداد زیادی کودک و بزرگسال در معرض شپش مو سر قرار می گیرند. این موجودات کوچک و ریز اگرچه نمی توانند پرواز یا پرش داشته باشند اما به سادگی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند. شپش و تخم آن به تارها و ریشه مو می چسبد و گاهی از بین […]

همه ساله تعداد زیادی کودک و بزرگسال در معرض شپش مو سر قرار می گیرند. این موجودات کوچک و ریز اگرچه نمی توانند پرواز یا پرش داشته باشند اما به سادگی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند. شپش و تخم آن به تارها و ریشه مو می چسبد و گاهی از بین بردن آن کار بسیار سختی می شود. اگرچه درمان های خانگی زیادی برای از بین بردن شپش وجود دارد اما گاهی چیزهایی شنیده می شود که نیاز به بررسی بیشتری دارد. از بین بردن شپش مو سر با رنگ مو، اکسیدان و دکلره یکی از این روش هاست که موثر بودن آن باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان شپش سر

بسیاری از خانواده ها وقتی از درمان شپش موی سر نتیجه لازم را نمی گیرند به دنبال روش های شیمیایی می گردند. برخی از افراد فکر می کنند که استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ مو باعث از بین رفتن و کشته شدن شپش های موی سر می شود. اما آیا واقعا این کار نتیجه بخش و امن است؟

درمان شپش با رنگ مو

درمان شپش با رنگ مو

چه افرادی به شپش سر مبتلا می شوند؟

شپش سر در بین کودکان خردسالی که به پیش دبستانی یا دبستان می روند و بیشتر به مراقبت های روزانه نیازمند هستند، بسیار رایج است. کودکان در این سن اغلب از نزدیک و با برخورد موهایشان به یکدیگر بازی می کنند و ممکن است برس، کلاه، گیره مو و موارد مشابه را با هم به اشتراک بگذارند. بزرگسالانی که با کودکان زندگی می کنند نیز خطر بیشتری برای ابتلا به شپش سر دارند.

شپش سر چگونه پخش می شود؟

شپش ها معمولاً از طریق تماس مستقیم سر به سر پخش می شوند که به آن ها امکان خزیدن از موهای یک شخص به شخص دیگر را می دهد. شپش همچنین می تواند برای مدت کوتاهی بر روی لباس یا وسایل شخصی دیگر زنده بماند، بنابراین یک برس مو مشترک می تواند به یک شپش کمک کند تا میزبان جدیدی پیدا کند. شپش ها نمی توانند از یک شخص به شخص دیگر پرش یا پرواز کنند.

نحوه پیدا کردن شپش سر

اگر چه شپش ها و تخم های آن ها بسیار کوچک هستند اما با چشم غیر مسلح نیز می توان آن ها را دید. شپش سر می تواند سفید، قهوه ای یا خاکستری تیره باشد. آن ها اغلب در موهای پشت گردن یا پشت گوش ها یافت می شوند. تخم ها نقاط گرد یا بیضی شکلی هستند که به موهای نزدیک پوست سر محکم چسبیده اند. اگر سعی کنید آن ها را از بین ببرید هیچ واکنشی نشان نمی دهند. تحقیقات نشان می دهد که هنگام خیس یا مرطوب بودن موها می توان راحت تر شپش و تخم شپش ها را پیدا کرد.

علائم نشان دهنده شپش سر

مشاهده شپش ها و تخم شپش ها اغلب تنها راه تشخیص وجود آن ها است. در بسیاری از کودکان، شپش سر باعث ناراحتی نمی شود و هیچ علائمی از خود بروز نمی دهد. هنگام بروز علائم نیز شایع ترین مشکل خارش است که ممکن است هفته ها یا حتی چند ماه پس از ورود شپش ها شروع شود.

درمان شپش با رنگ مو

درمان شپش با رنگ مو

درمان شپش با اسپند

نکته مهمی که باید در ابتدا بدانید این است که استفاده از رنگ مو برای از بین بردن شپش موها به طور علمی و دقیق ثابت شده نیست. برخی از افراد ادعا می کنند که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، دکلره و اکسیدان همانطور که می تواند به پوست و موی سر انسان آسیب برساند؛ می تواند در از بین بردن شپش موی سر هم موثر باشد اما تنها به این دلیل نباید از این روش برای از بین بردن شپش سر استفاده شود به ویژه برای کودکان.

درمان خانگی برای شپش موها

استفاده از رنگ مو برای از بین بردن شپش ها ممکن است در ابتدا نتیجه بخش باشه اما این روش تاثیری در از بین بردن تخم شپش ها ندارد و بعد از گذشت چند ماه دوباره با شپش مواجه خواهید شد و باید به دنبال روشی دیگر برای حل این مشکل آزاردهنده باشید.
بهترین کار برای درمان شپش موی سر این است که اول به پزشک مراجعه کنید و با توصیه ها و تجویزهای پزشک از داروهای مخصوص برای حل این مشکل استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از شانه های مخصوص شپش هم تاثیر زیادی در از بین بردن شپش و تخم شپش از روی موها دارد.

وسایل مورد نیاز برای درمان شپش سر

شانه مخصوص شپش سر
سرکه سفید
دهان شویه (از هر برندی)
حوله

کلاه مخصوص رنگ گذاشتن مو یا کیسه پلاستیکی ساده

برای استفاده از این روش درمان یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. اگر موهای فرزندتان بلند است مقدار آن را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. برای اثربخشی بهتر می‌ توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید.
برای اینکه اثربخشی این روش بهتر بوده و شپش مو به طور کامل از بین رود بهتر است به مدت یک هفته این روش را تکرار نمایید.

درمان شپش با رنگ مو

درمان شپش با رنگ مو

رهایی خانه از شپش

اگرچه شپش ها مدت زمان طولانی خارج از بدن انسان زنده نمی مانند اما بهتر است ملافه هایی را که در طول درمان شپش از آن ها استفاده می کنید را حتما بشویید. لباس های پوشیده شده در 48 ساعت گذشته نیز باید در آب گرم شسته شوند. این گونه باید تمام محیط اطراف خود را از شر این موجودات موذی حفظ کنید.

شانه های دندان ریز

شانه های دندان ریز روش دیگری برای خلاص شدن از شر شپش ها است. این شانه به اندازه کافی کارایی دارد که می تواند شپش ها و تخم های آن ها را بیرون بکشد. ریشه این شانه ها از مصر باستان آمده و در مقبره آن ها یافت شده است. برخی نیز برای اطمینان خاطر از یک شامپوی رفع شپش سر نیز در کنار این شانه ها استفاده می کنند.

راه های محافظت در برابر شپش سر

اگر فرزندان خردسال دارید، متاسفانه کارهای بسیار کمی می توانید برای جلوگیری از شپش سر انجام دهید. بهترین دفاع شما بررسی مو و پوست سر فرزند شما به طور منظم است تا بتوانید زودتر از این بیماری آلوده شوید. درمان سریع به جلوگیری از انتشار شپش ها به بقیه خانواده کمک می کند.