آیا شپش مو را پرپشت میکند

آیا شپش مو را پرپشت میکند
20 فروردین 1401
724 بازدید

اگر سوالاتی در خصوص شپش سر دارید به شما پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را بخوانید؛ سوالات شپش سر آیا شپش انداختن باعث پرپشتی مو می شود؟ شپش یک جانور انگل گونه هست که بر روی موهای سر زندگی می کند ولی باورهای غلطی جدیدا شکل گرفته . شپش ‌های دبی موها را پر پشت می‌ […]

اگر سوالاتی در خصوص شپش سر دارید به شما پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را بخوانید؛

سوالات شپش سر

آیا شپش انداختن باعث پرپشتی مو می شود؟

شپش یک جانور انگل گونه هست که بر روی موهای سر زندگی می کند ولی باورهای غلطی جدیدا شکل گرفته .

شپش ‌های دبی موها را پر پشت می‌ کنند؟

آرایشگاه‌ های زنانۀ دبی، در جدیدترین راه درآمد زایی، شپش‌ هایی را که مدعی ‌اند موها را پر پشت می ‌کنند، با قیمتی عجیب به فروش می‌ رسانند.

العالم : نشریۀ “الامارات الیوم” نوشت که کارکنان سالن های آرایش زنانه در دبی از علاقمند شدن تعدادی از زنان برای خرید شپش خبر می دهند.

این گروه از زنان اعتقاد دارند که این حشره باعث پرپشت شدن و تقویت مو می شود. سالن های آرایشی نیز با قرار دادن موهای چیده شده در محفظه ای با درجه حرارت بالا اقدام به پرورش شپش و فروش آن به مشتری ها می کنند. جالب اینجاست که قیمت هر شپش 14 درهم (بیش از 13500 تومان) تعیین شده است. الامارات الیوم به نقل از “سین شو”، یکی از کارکنان آرایشگاه های زنانه، نوشت که برخی از مشتریان دربارۀ فواید شپش و تأثیر آن در رشد و تقویت مو از او سؤال می کنند و می خواهند این نوع درمان را امتحان کنند. یک کارمند دیگر هم از تمایل زنانی که در اثر سوء تغذیه یا مشکلات پوستی به ریزش مو مبتلا شده اند برای استفاده از شپش خبر داده است. این مشتریان معتقدند که مکیده شدن خون زیر پوست سر توسط شپش باعث فعالیت مجدد فولیکول های مو می شود. وی تأکید کرد که زنان از روی چشم و هم چشمی و تحت تأثیر شبکه های اجتماعی تمایل دارند تا شپش مو را امتحان کنند. این در حالی است که مقامات دبی به آرایشگاه های زنانۀ این شهر هشدار داده اند که تبلیغ و توصیۀ استفاده از شپش غیر قانونی است و جریمه ای از 2000 درهم تا تعطیلی کامل آرایشگاه را در پی دارد. شپش سر نوعی حشره انگلی است که برروی سر، مژه و ابروها یافت می شود و روزانه چندین بار از خون انسان استفاده می کند. هرچند شپش سر مشکلی خطرناک نیست، اما می تواند باعث خارش شدید و غیرقابل تحمل شوند. شپش از خون انسان تغذیه میکند و بزاق آن حاوی موادی است که ضمن اینکه از لخته شدن خون جلوگیری میکند موجب ایجاد حساسیت و خارش شدید میشود.
شپش نوعی انگل است که روی پوست سر زندگی می کند و از خون انسان تغذیه می کند و دلیل این باوری که وجود دارد این است که چون شپش با دهان مکنده ی خود خون را به سمت ریشه ی سر می کشد سبب افزایش خون رسانی در مو و پرپشت شدن مو و براق شدن آن می شود و انواع خاصی ندارد همه ی شپش ها این کار را می کنند ولی این موجود از خون انسان تغذیه می کند و در شرایط کثیف بوجود می آید.

آیا شپش مو را پرپشت میکند

آیا شپش مو را پرپشت میکند

علائم شپش سر

نشانه ‌های شپش سر عبارتند از :

خارش شدید
درد ناشی از خارش
احساس بی قراری ناشی از حرکت مو
وجود شپش روی پوست سر، بدن، لباس و یا مو‌های بدن
برجستگی قرمز کوچک روی پوست سر، گردن و شانه

چگونه شپش می ‌تواند سبب ریزش مو شود ؟

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، گزیده شدن پوست سر توسط شپش‌ ها منجر به خارش پوست می ‌شود. خارش ناشی از گزش شپش به حدی شدید است، که فرد میزبان نمی ‌تواند از خاراندن سر خود، اجتناب کند. خاراندن محکم و مداوم محل گزش شپش، می‌ تواند منجر به ساییدگی پوست سر و ایجاد زخم گردد. حتی در صورتی که این زخم‌ ها عفونی نشوند؛ باز هم بر کیفیت مو‌ها تأثیر می ‌گذارند و سبب شکنندگی موی سر می‌ شوند. در نتیجه هر نوع زخمی در پوست سر می ‌تواند سبب ریزش مو باشد. همچنین این کار ریشه مو‌ها را ضعیف می ‌کند که این نیز می ‌تواند منجر به شکستگی سریع مو و ریزش آن شود.
اتفاق دیگری که برای مو‌ها می ‌افتد این است که با شپش موجود در مو‌ها خون رسانی به ریشه کاهش می ‌یابد. خون، مایع تغذیه کننده ریشه مو است و هر عاملی که در سیستم خون رسانی پوست سر اختلال ایجاد کند، می ‌تواند سبب ریزش موی شما شود. مکیده شدن خون پوست سر توسط شپش، باعث ضعیف شدن پوست سر می ‌شود. زیرا بخش عمده ‌ای از مواد مغذی که باید صرف تغذیه مو و پوست سر شود، به مصرف این انگل‌ها می ‌رسد.

آیا شپش مو را پرپشت میکند

آیا شپش مو را پرپشت میکند

راه‌ های پیشگیری از شپش سر

1. هر فردی با رعایت بهداشت می‌ تواند شخصا از ابتلا به شپش پیشگیری کند.
2. باید به طور مرتب و منظم استحمام کرد، و در روز به دفعات زیاد مو‌های سر را شانه کرد.
3. اگر آلودگی شدید باشد بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شود و از اتو و خشک کن برای خشک کردن لباس ‌ها استفاده شود.
۴. از لوازم شخصی و لباس‌ های افراد آلوده به هیچ عنوان نباید استفاده کرد. زیرا شپش واگیردار است.
۵. برای جلوگیری از هجوم شپش سر، باید از تماس مستقیم با فرد مبتلا به شپش اجتناب کنید.

راه ‌های درمان شپش سر

1) دارو‌های بدون نسخه و تجویزی

پریترین و پرمترین : مواد افزودنی به منظور بهبود سمی بودن ماده اصلی به آن اضافه می ‌شوند. عوارض جانبی این دارو قرمزی و خارش کف سر است.
بنزیل الکل: این دارو برای شپش موی سر سمی نیست، ولی با محروم کردن آن‌ ها از اکسیژن باعث مرگ آن‌ ها خواهد شد. عوارض جانبی این دارو قرمزی و خارش کف سر است.
ایور مکتین : این دارو برای استفاده در کودکان ۶ ماه یا بالاتر مناسب است. این دارو ابتدا بر روی مو خشک زده شده و بعد از ده دقیقه آبکشی می ‌شود.
اسپینوساد : این دارو ابتدا بر روی مو خشک زده شده و بعد از ده دقیقه آبکشی می ‌شود. این دارو قادر به کشتن شپش ‌ها و تخم‌ های آن‌ هاست و معمولاً نیازی هم به تکرار درمان وجود ندارد.

2) درمان ‌های خانگی

انواع روغن مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون
یکی از روش ‌های خانگی استفاده از انواع روغن‌ ها است.
طرز استفاده از آن به این صورت است که تمام پوست سر و مو‌های خود را با روغن درخت چای بپوشانید و کلاه حمام یا پلاستیک روی سر بگذارید. یک ‌شب صبر کنید و در صبح با شانه مخصوص شپش مو‌ها را شانه سپس شستشو دهید.

سیر

روش استفاده از آن به این صورت است که ۸ تا ۱۰ حبه سیر را له کرده و ۱ قاشق چای‌ خوری آبلیمو به آن اضافه کنید. این خمیر را روی پوست سر و مو‌ها زده و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید و سپس شامپو بزنید.

آیا شپش مو را پرپشت میکند

آیا شپش مو را پرپشت میکند

مایونز و سرکه

ترکیب مایونز و سرکه یکی از بهترین روش‌های خانگی درمان شپش است. مایونز باعث خشک ‌کردن شپش و سرکه باعث کشتن شپش‌ های جوان و تخم شپش می ‌شود.
روش استفاده از آن به این صورت است که مخلوط مایونز و سرکه روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ ای مخصوص سر پوشیده شود تا شپش ‌ها را خفه کند. سپس با یک شانه دارای دندانه‌ های بسیار ریز باید شپش ‌ها و حتی تخم ‌های آن از روی مو جدا سازید.

پیاز

پیاز نیز می‌ تواند به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان شپش سر به ‌کار رود. پیاز سرشار از گوگرد است که شپش ‌های سر را از بین می ‌برد.
روش استفاده از آن به این صورت است که چهار یا پنج عدد پیاز را در مخلوط ‌کن یا غذاساز بریزید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج شود. پوست سرتان را با این آب ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید. اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند. مو‌ها را با شامپو و آب ولرم بشویید. مو‌ها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش‌ ها از یک شانه‌ ی ضد شپش استفاده کنید.

3) شامپو ضد شپش

ماده اصلی این شامپو‌ها به اعصاب شپش حمله کرده و آن ‌ها را می‌ کشد. اما باید توجه داشته باشید که همیشه تأثیرگذار نیست، زیرا بعضی از شپش‌ ها در مقابل این سم مقاوم هستند.
طرز استفاده از این شامپو‌ها به این صورت است که محصول خریداری ‌شده را روی مو‌های خشک زده و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس آبکشی کنید. پیشنهاد می‌ شود ۷ الی ۱۰ روز استفاده شود.