آیا رابطه نداشتن باعث تنگی واژن می شود

آیا رابطه نداشتن باعث تنگی واژن می شود
22 اسفند 1402
647 بازدید

همیشه این سوال وجود دارد که آیا رابطه جنسی باعث گشادی واژن می شود؟ یا نداشتن رابطه جنسی می تواند علت تنگی دهانه واژن باشد؟ در این مقاله به موضوع تاثیر نداشتن رابطه جنسی بر تنگی واژن می پردازیم. تغییر شکل واژن کم نیستند زنانی که نگران تاثیر داشتن یا نداشتن رابطه جنسی بر واژن […]

همیشه این سوال وجود دارد که آیا رابطه جنسی باعث گشادی واژن می شود؟ یا نداشتن رابطه جنسی می تواند علت تنگی دهانه واژن باشد؟ در این مقاله به موضوع تاثیر نداشتن رابطه جنسی بر تنگی واژن می پردازیم.

تغییر شکل واژن

کم نیستند زنانی که نگران تاثیر داشتن یا نداشتن رابطه جنسی بر واژن خود هستند. واژن به طور طبیعی حالت ارتجاعی دارد و می تواند تنگ و گشاد شود. به همین دلیل تغییر شکل واژن بعد از نزدیکی کاملا طبیعی است. بعد از نزدیکی واژن گشاد می شود اما دوباره بعد از پایان رابطه جنسی، گشادی واژن از بین می رود و واژن به حالت اول خود باز می گردد.

آیا رابطه نداشتن باعث تنگی واژن می شود

آیا رابطه نداشتن باعث تنگی واژن می شود

تغییر شکل واژن چه زمانی رخ می دهد ؟

دو بار در زندگی زنان واژنشان برای مدت طولانی تری تغییر شکل می دهد. اول بعد از زایمان .
برخی مطالعه ها نشان داده که ماهیچه های واژنی تا ۶ ماه زمان لازم دارد تا بتواند به شکل و اندازه نرمال خود برگردد.
زمان دیگر که واژن شما شکل و اندازه اش تغییر می کند زمانی است که شما مسن می شوید. زمانی که زنان پیر می شنود سطح هورمون بدنشان پایین می آید، که این به معنای این است که دیواره های واژن نازک تر می شود و قابلیت ارتجاعی اش کمتر می شود و باعث شل شدن و افتادگی واژن می شود.
بسیاری از مردم این موضوع را باور دارند که نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی،‌ باعث تنگ شدن واژن می شود؛ اما متخصصان این عقیده را رد می کنند .باور اشتباه دیگری نیز در بین مردم رایج است و آن، این است که خانم هایی که کمتر تجربه رابطه جنسی دارند، واژن تنگ تری دارند و برعکس، خانمی که واژن گشادی دارد روابط جنسی زیادی داشته است. واژن خانم ها خاصیت ارتجاعی دارد و بعد از هر بار رابطه جنسی، دوباره به حالت ابتدایی خود بازمی گردد. در خانم هایی که در سن پایین زایمان طبیعی می کنند نیز بعد از مدتی، واژن دوباره تنگ می شود. البته ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

واژن خانم ها به طور عادی در اثر رابطه جنسی نرمال گشاد نمی شود؛ اما دو اتفاق در زندگی خانم ها، می تواند باعث تغییر در شکل و اندازه واژن شود:

زایمان

برخی مطالعات نشان می دهد که بعد از زایمان واژن تغییرات زیادی می کند و گاهی شش ماه طول می کشد تا واژن، دوباره به حالت اول پیش از زایمان برگردد.

افزایش سن

وقتی سطح هورمون ها دچار تغییر چشمگیر می شود، دیواره های واژن نازک می شوند و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. خوشبختانه قابلیت ارتجاعی واژن در هر سنی، با تمرینات کگل قابل بازگشت است.احساس تنگی واژن که گاهی اوقات در خانم ها ایجاد می شود، اغلب در اثر خشکی واژن و عدم تحریک آن ها پیش از رابطه جنسی است.

عدم رابطه جنسی می تواند علت تنگ شدن واژن باشد؟

به علاوه برخی افراد تصور می کنند اگر بین روابط جنسی فاصله بیفتد و یا به دفعات کم نزدیکی داشته باشند، واژن آن ها تنگ می شود. در نتیجه در برقراری رابطه بعدی زنان دچار درد هنگام نزدیکی می شوند. اما چنین نظراتی اصلا درست نیست و هیچ یک از متخصصان این اعتقاد را قبول ندارند. زیرا واژن دارای حالت ارتجاعی است و بعد از پیش نوازی و آماده شدن برای مقاربت، اگر از لوبریکانت استفاده کنید و یا اجازه دهید قبل از نزدیکی، بدنتان آماده شده و واژن گشاد شود، مشکل تنگی ایجاد نخواهد شد. فقط افزایش سن و برخی بیماری ها می توانند عضلات واژن را دستخوش تغییر کرده و باعث گشادی یا تنگی واژن شوند. زنانی که بعد از نداشتن رابطه جنسی بعد از یک مدت، دوباره اقدام به نزدیکی می کنند، به دلایل زیر احساس تنگی واژن دارند:

استرس:

ممکن است علت تنگی واژن بعد از نداشتن رابطه جنسی مربوط به این مسئله باشد که خانم ها به دلیل مشکلات روحی و عاطفی از برقراری نزدیکی هنوز مطمئن نیستند. یا اینکه به تازگی وارد یک رابطه جدید شده اند.
روانکاری نشدن واژن : به دلیل نداشتن پیش نوازی قبل از رابطه و یا خشکی واژن به علت تغییرات هورمونی ناشی از زایمان یا یائسگی، واژن رطوبت کافی را ندارد و آماده نزدیکی نیست. در چنین مواردی رابطه جنسی با تجربه درد هنگام نزدیکی همراه می شود.

مشکلات زناشویی:

اگر زوجین نتوانند با هم صحبت کنند و مشکلات خود را حل کنند، نزدیکی برای خانم ها بدون ارگاسم خواهد بود و هیچ لذتی از آن نمی برند.

اگر دچار تنگی واژن هستید، موارد زیر را رعایت کنید:

عشقبازی طولانی ‌تر:

گاهی اوقات ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا واژن خانم‌ ها برای برقرار کردن رابطه جنسی آماده شود.
ارتباط مناسب بین زن و شوهر : ممکن است آقایان از این موضوع که همسر آن‌ ها برای برقرار کردن رابطه جنسی آماده نیست، آگاه نباشند. خانم ‌ها باید با همسر خود در این مورد صحبت کنند. وجود مشکلات حل نشده در روابط، ممکن است باعث شود خانم‌ ها از روابط جنسی لذت نبرند.
استفاده از لوبریکاتور: انواع مختلفی از لوبریکاتور‌ها در داروخانه موجود است. باید توجه شود هنگام استفاده از کاندوم‌ های لاتکس، از انواع خاصی از لوبریکاتورها نمی ‌توان استفاده کرد.

آیا رابطه نداشتن باعث تنگی واژن می شود

آیا رابطه نداشتن باعث تنگی واژن می شود

درمان تنگی واژن

اغلب با استفاده از مواد روان کننده (لوبریکانت) و کمی فرصت دادن، تنگی واژن برطرف می شود. اما اگر این اتفاق نیفتاد و یا اصولا دخول غیر ممکن بود، ممکن است زنان بیماری واژینیسموس داشته باشند. این بیماری قابل درمان است. زنان می توانند از درمان واژینیسموس با RF ، تمرینات کگل و یا تزریق بوتاکس برای درمان تنگی واژن استفاده کنند.

آیا ورزش کردن از افتادگی رحم جلوگیری می کند ؟

در هر سنی زنان می توانند با ورزش کردن از افتادگی و شل شدن واژن جلوگیری کنند.
خبر خوب اینکه ماهیچه های واژن می توانند با ورزش کردن بهبود پیدا کنن و بهبود ماهیچه های واژن ربطی به سن زنان ندارد. اگه حس می کنیند که واژن شما در زمان برقراری رابطه واژینالی تنگ شده، علت آن ممکن است خشکی واژن باشه که احتمال دارد علت آن نیز این باشه که شما کاملأ تحریک نشده اید و باید مدت زمان پیش نوازی تان را افزایش بدید تا واژن شما تحریک بشود .