مشکلات روابط جنسی

20 فروردین 1401
373 بازدید

به طیف گسترده ای از مشکلات که قبل، حین یا بعد از رابطه رخ می دهد، مشکل یا اختلال جنسی گفته می شود. چرخه ی واکنش جنسی (توالی تغییرات عاطفی و فیزیکی که هنگام برانگیختگی جنسی و مشارکت در فعالیت تحریک کننده، مثل خودارضایی یا دخول، رخ می دهد) چهار مرحله دارد: هیجان، فلات، ارگاسم […]

به طیف گسترده ای از مشکلات که قبل، حین یا بعد از رابطه رخ می دهد، مشکل یا اختلال جنسی گفته می شود. چرخه ی واکنش جنسی (توالی تغییرات عاطفی و فیزیکی که هنگام برانگیختگی جنسی و مشارکت در فعالیت تحریک کننده، مثل خودارضایی یا دخول، رخ می دهد) چهار مرحله دارد: هیجان، فلات، ارگاسم و آرامش. واکنش نشان ندادن بدن حین یک یا چند وضعیت، علامت بروز مشکل است.

چه عواملی باعث بروز مشکلات جنسی می شود؟

عوامل متعددی منجر به بروز اختلال جنسی می شود. معمولا، مشکلات ناشی از ترکیبی از دلایل جسمانی، عاطفی، روانشناختی و موقعیتی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:
عوامل جسمانی: معلولیت، بیماری یا مشکلات بلندمدت نظیر دیابت، بیماری قلبی، اعتیاد به مواد یا الکل.
روانشناختی: بسیاری از اختلالات روانی، روی نیاز و واکنش های جنسی تاثیر منفی می گذارد. این موارد می تواند شامل اضطراب، افسردگی، استرس و غیره باشد.
عاطفی: احساس خیانت، نارضایتی در رابطه یا اندوهی که رفع نشده تاثیر زیانباری دارد. پایین بودن عزت نفس نیز روی میزان میل و خواسته ی جنسی تاثیر منفی می گذارد. تجربه ی سوء استفاده ی جنسی در گذشته هم بیشتر از آنچه بدانید موثر است و درنهایت احساس می کنید نمی توانید کاملا وارد رابطه ی جنسی شوید یا از آن لذت ببرید.
موقعیتی : تغییر در روتین روزمره، وضعیت یا شرایط زندگی همگی منجر به بروز مشکلات جنسی می شود. مثلا، اگر اخیرا نقل مکان کرده اید، مشکل مالی دارید یا صاحب فرزند شده اید، این موارد روی عملکرد جنسی تاثیر جدی می گذارد.

رایج ترین مشکلات جنسی چیست؟

شاید احساس کنیم مشکل ما در سکس بسیار شخصی است اما بسیاری از ما به دلیل تجارب، شرایط، نگرانی ها یا جنسیت با مسائل مشابه روبه رو می شویم. می توان به کمک مشاوره به بسیاری از مشکلات جنسی در زنان و مردان رسیدگی کرد، آن را بهبود بخشید یا حتی بر آن فائق آمد.
برخی از مشکلات جنسی که هر کسی ممکن است آن را تجربه کند در ادامه نوشته شده است.

فشار همتا

خوب است در کنار تعدادی از خطرات فیزیکی که هنگام انجام روش های مختلف جنسی باید به خاطر داشته باشیم، به تاثیر عاطفی موقعیت هم توجه کنیم مثلا در نظر داشته باشیم شاید یکی از طرفین بیشتر مشتاق تجربه های جدید است و دیگری برای امتحان چیزی که احساس می کند برایش آماده نیستند تحت فشار قرار می گیرد. این امر منجر به بروز استرس و اضطراب غیر ضروری و یا احساس تنفر و ناراحتی می شود. صحبت صادقانه و آزاد درمورد اهمیت مشارکت در سکس مقعدی قدم مثبتی است برای جلوگیری از بروز مشکل و ناراحتی.

مشکلات حین یا بعد از سکس

این موارد شامل درد، احساس گناه، اضطراب یا تنهایی می شود. ابتدا باید به طرف مقابل اطمینان دهید که هیچ مشکل فیزیکی مانند گرفتگی مهبل (اسپاسم عضلات که باعث می شود رابطه ی جنسی دردناک یا غیر تحمل باشد)،عفونت یا بیماری مقاربتی، عفونتی مثل برفک، گرفتگی یا پارگی غلفه، ورم بیضه، التهاب پروستات یا خشکی واژن وجود ندارد. گرفتن توصیه از پزشک عمومی یا متخصص در کلینیک سلامت جنسی ساده و محرمانه است. اگر از صحبت با پزشک عمومی خجالت می کشید یا دستپاچه می شوید، در منطقه ی خود دنبال کلینیکی بگردید که به وقت قبلی نیاز ندارد. در این صورت نیاز نیست اسم واقعی خود را بدهید.

مشکلات و نگرانی های جنسی به خاطر بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، مشکلات جنسی ظاهر می شود و نگرانی و اضطراب بیشتری درمورد ظاهر بدن، اعتماد به نفس یا شخصیت خود به عنوان فردی جذاب به دنبال دارد. برانگیختگی جنسی از محرک های بصری در مردان دیگر مثل قبل آسان نیست، دیگر مثل گذشته نعوظشان سفت نیست و فاصله ی بین انزال مجدد بیشتر می شود. تغییرات تدریجی در زنان (که اغلب مربوط به یائسگی است) شامل از دست دادن میل جنسی، کاهش یا کمبود خیسی واژن، اختلال در خواب یا تعریق شبانه می باشد. درحالیکه مردان مشکلات مربوط به بالا رفتن سن را باعث نگرانی می بینند، بسیاری از زنان می گویند این تغییرات زندگی جنسی آن ها را بهتر کرده چون این تغییرات باعث شده بتوانند آزادانه درمورد تغییر نیاز هایشان صحبت کنند. به گفته یک مشاور، صحبت کردن تغییر مهمی ایجاد می کند.
اگر افکار خود را با صدای بلند به دیگری بگوییم، احساس آسودگی خاطر می کنیم و بهتر از این است که این افکار مدام در سرمان بچرخد. چیزی در فرایند صحبت کردن اتفاق می افتد که باعث می شود شرایط کاملا تغییر کند.

اعتیاد به سکس

اعتیاد به سکس، که بیش فعالی جنسی هم نامیده می شود، به وضعیتی اطلاق می شود که فرد در آن نمی تواند درمقابل یک فعالیت جنسی بخصوص مانند خودارضایی، تماشای پورن، پرداخت هزینه برای رابطه ی جنسی یا سکس مجازی مقاومت کند یا انجام آن را متوقف سازد. این اعتیاد هم مانند دیگر انواع اعتیاد منجر به احساس تنهایی، پشیمانی، درماندگی، اضطراب، افسوس و شرم می شود. درمان در مطب، برنامه های ۱۲ مرحله ای بازپروری، مشاوره ی خصوصی، گروه درمانی و درمان شناختی-رفتاری از جمله روش هایی است که می توانید برای برطرف کردن معضل اعتیاد به سکس از آن استفاده کنید.

از دست دادن صمیمیت و مشکلات رابطه

بسیاری از افراد نگران از دست رفتن احساس صمیمیت هستند و می پرسند آیا یک رابطه بدون احساس صمیمیت و نزدیکی دوام می آورد؟ اولین قدم برای رفع نگرانی این است که بدانیم چه تفکری از صمیمیت داریم. یکی از خیریه های روابط به نام Relate (همدردی)، کوییزی درمورد سکس و صمیمیت ابداع کرده که در تشخیص علت بروز مشکل، تعیین محرک های عاطفی و نحوه ی افزایش میزان صمیمیت برای بالا بردن حس رضایت و نزدیکی به شما کمک می کند. اگر هردو نفر با تراپیست رابطه یا مشاور زوج ها گفتگو کنند، می توانند علت زمینه ای را پیدا کنند تا محیط امنی برای تعامل و گفتگو ایجاد شود.

متفاوت بودن محرک های جنسی

طبیعی است که در دوره های مختلف رابطه میزان میل جنسی متفاوت باشد. درحالیکه بسیاری از افراد راهی برای کنار آمدن با شرایط پیدا می کنند، کاهش یا افزایش ناگهانی میل جنسی برای بعضی منجر به بروز مشکل در تعامل یا احساس طرد شدن می شود. تراپیست گئوف بوتل درمورد بهبود ارتباط از طریق مشاوره می گوید:
برای ایجاد تغییر لازم است چیز دیگری بین زوج اتفاق بیفتد. این تغییر می تواند مربوط به رفتار، رویکرد یا فرایند تفکر باشد. معرفی الگوی جدید رفتار برای حل مشکل می تواند به چرخش شرایط رابطه کمک کند. مثلا تشخیص اهمیت گوش دادن بجای حرف زدن یا جواب دادن می تواند یک تغییر مفید باشد.