رشد تولید سه خودروساز بزرگ بخش تجاری

رشد تولید سه خودروساز بزرگ بخش تجاری
5 آبان 1402
300 بازدید

ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور در نیمه‌نخست سال جاری موفق به تولید ۶هزار و ۵۲۶ دستگاه از انواع خودروهای تجاری شده است تجاری‌سازان کشور در تمام سال‌هایی که سایه تحریم‌ها بر سر اقتصاد و بازار کشور بود، توانستند از تمام فراز و نشیب‌ها عبور کرده و هر چند اندک اما تولید را ادامه دهند. در […]

ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور در نیمه‌نخست سال جاری موفق به تولید ۶هزار و ۵۲۶ دستگاه از انواع خودروهای تجاری شده است

تجاری‌

تجاری‌سازان کشور در تمام سال‌هایی که سایه تحریم‌ها بر سر اقتصاد و بازار کشور بود، توانستند از تمام فراز و نشیب‌ها عبور کرده و هر چند اندک اما تولید را ادامه دهند. در شرایطی که تامین ارز و وصل شدن به زنجیره تامین جهانی به اقدامی بسیار دشوار و پیچیده در کشور تبدیل شده است، همچنان شاهد آن هستیم که تجاری‌سازان که مشکلات بیشتری در مقایسه با تولیدکنندگان خودروهای سواری دارند، تولید خود را ادامه می‌دهند و گهگاه هم محصولات جدیدی را به سبد خود اضافه می‌کنند.

براساس آن‌چه در سامانه کدال به‌عنوان عملکرد تجاری‌سازان کشور منتشر شده است، سه تجاری‌ساز بزرگ کشور به‌رغم تمام مشکلاتی که با آن دست‌وپنچه نرم می‌کنند، طی نیمه نخست سال جاری توانسته‌اند در اکثر سگمنت‌ها رشد تولید را رقم بزنند و بخش از نیاز بازار را تامین کنند.

بیشترین سهم از تولید ایران‌خودرودیزل در اختیار کامیون‌های سنگین

ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور در نیمه نخست سال جاری موفق به تولید ۶هزار و ۵۲۶ دستگاه از انواع خودروهای تجاری شده است. این خودروسازی در شهریورماه سال جاری تولید ون‌ و پیکاپ، اتوبوس، کامیون سبک و سنگین را در دستور کار خود قرار داد.

براساس آمار منتشرشده این خودروساز دولتی در ششمین ماه از سال جاری موفق به تولید ۸۵۰ دستگاه انواع ون و پیکاپ شد که آمار فروش آن‌ها در این یک ماه ۳۶ دستگاه بوده است.

تولید این خودروها در مجموع ۶ماهه سال جاری نیز به ۲هزار و ۷۶۴ دستگاه و فروش آن‌ها به یک‌هزار و ۷۲۸ دستگاه می‌رسد که سال گذشته رقم تولید و فروش این خودروها در ایران‌خودرودیزل طی نیمه نخست سال به ترتیب یک‌هزار و ۶۳۲ دستگاه و یک‌هزار و ۱۴۶ دستگاه؛ همچنین تولید و فروش اتوبوس در این خودروسازی در شهریور ماه ۵ دستگاه بوده است.

مجموع تولید اتوبوس در این شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه نخست به ۲۱۷ دستگاه (فروش ۲۷۴ دستگاه) رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۴ دستگاه (فروش ۳۴۷ دستگاه) بوده است.

کامیون‌های سبک نیز در این خودروسازی در نیمه نخست سال جاری ۷۰۸ دستگاه تولید شده که ۲۴۵ دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است. سهم شهریور ماه در این آمار به ترتیب ۹۶ و ۴۳ دستگاه بوده است.

کامیون‌های سنگین نیز در شهریورماه سال‌جاری ۲۰۱ در ایران‌خودرودیزل تولید و ۴۱۷ دستگاه به فروش رسیده است. بخش دیگر تولیدات این شرکت مربوط به مینی‌بوس‌ها بوده که به نظر می‌رسد با اقبال چندانی مواجه نبوده‌اند و در نیمه نخست سال جاری تنها ۲ دستگاه از این خودروها به فروش رسیده که سهم فروش در مدت مشابه سال گذشته ۴۹ دستگاه بوده است.