برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم
20 فروردین 1401
513 بازدید

برای درمان روش های مختلفی وجود دارد، اول بايد به اين نكته توجه كرد كه چه افرادی بايد تحت درمان قرار گيرند. اگر يک فرد مبتلا به شپش باشد همه افراد خانواده و تمام نزديكانش كه در طي چند روز گذشته با او در تماس بوده اند؛ بايد حتما معاينه شوند. طبيعتا فرد مبتلا حتما […]

برای درمان روش های مختلفی وجود دارد، اول بايد به اين نكته توجه كرد كه چه افرادی بايد تحت درمان قرار گيرند. اگر يک فرد مبتلا به شپش باشد همه افراد خانواده و تمام نزديكانش كه در طي چند روز گذشته با او در تماس بوده اند؛ بايد حتما معاينه شوند. طبيعتا فرد مبتلا حتما بايد درمان شود. ولی در رابطه با این موضوع که آیا نزديكان فرد که هنوز مبتلا به شپش نيستند بايد درمان بشوند یا خیر اختلاف نظری بین پزشكان وجود دارد. بسياری از پزشکان معتقد هستند كه افرادی که مبتلا نيستند نيازی به درمان ندارند حتی اگر در تماس نزديك با فرد مبتلا به شپش باشند. برخی ديگر از پزشكان معتقد هستند كه اگر فردی با فرد مبتلا به شپش تماس نزديكی داشته است بعنوان مثال از يك بالش يا از يك برس استفاده كرده اند بايد بصورت پيشگيرانه درمان بشوند.

برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم

درمان شپش سر

مهم ترين نكته در درمان شپش اين است كه همه مبتلاياني كه در يك محل با يكديگر زندگی می كنند در يك زمان معاينه بشوند. بعنوان مثال اگر كه در يک مدرسه اي شپش شايع مي شود بسيار مهم است كه همه افراد مبتلايي كه در يك كلاس هستند در يك روز درمان شوند زيرا بر فرض مثال اگر يك دانش آموز درمان شود و دو روز بعد يک دانش آموز ديگر درمان شود ممكن است در طی اين دو روز فردي كه مبتلا بوده و تحت درمان قرار گرفته است دوباره به دلیل انتقال حشره از فرد دوم به سر او مبتلا شود.
از آنجایی كه هيچ دارویی به طوركامل تخم را از بين نمي برد و بيشتر درمان هایی كه وجود دارد بر روی حشره بيرون آمده از تخم تاثير مي گذارد توصيه می شود كه درمان ضد شپش را بعد از ٧ تا ٩ روز دو مرتبه تكرار كرد. در اين مدت حشره از تخم بيرون آمده ولی قبل از اين است كه حشره بالغ شود ودو مرتبه تخم ريزی كند.
بنابرين اگر بیمار بعد از يك فاصله ٧ تا ٩ روز مجدد درمان لازم را انجام دهد حشراتي كه از تخم بيرون آمده اند و در حال حاضر تخم ريزی نكرده اند از بين می روند.
گرچه جدا كردن تمام تخم ها بعد از درمان كامل شپش ضروری نيست ولی به چند دليل به نظر می رسد كه اگر تخم ها جدا شود اين كارمفيد تر باشد. يكی ازدلايل به منظور زيبايي است چون اگر شخصی سرش پر از تخم شپش باشد ازنظر زيبايی پوسته های موجود بر روی سر ظاهر زیبایی را ایجاد نمی کند.
دلیل دوم این است که در صورتی که تخم از سر جدا نشود در تشخیص بعدی پزشک دچار مشکل می شود در واقع این موضوع مهم ترین دلیل جدا کردن تخم از سر می باشد. در بسياری از موارد كه سر افراد از نظر وجود شپش معاينه می شود حشره بالغ ديده نمي شود و پزشك از روی تخم ها و محل قرار گيری تخم ها به اين موضوع پی می برد كه آيا حشره زنده روی سر وجود دارد يا خير.
بنابرين اگر يک فردی درمان شود و تخم ها جدا نشود برای بار بعدی كه معاينه مي شود وجود تخم ها ممكن است پزشک را دچار اشتباه تشخيصي كند و پزشک تشخيص دهد كه فرد در حال حاضر مبتلا به شپش مي باشد.
بسياري از حرفه ای های درمان شپش پيشنهاد می كنند كه تخم ها حتما باید جدا بشوند مخصوصا تخم هايي كه در فاصله حدود يك سانتي متر از كف سر هستند .
روش جدا كردن تخم شپش معمولا با استقاده از سركه و با استفاده از شانه دندانه ريز می باشد. همانطور كه گفته شد حشره تخم خودش را با استفاده از يك لايه مشابه سيمانی روی مو فيكس مي كند .
جدا كردن دستي يا كندن مويي كه مبتلا است و كوتاه كردن تارمويی كه تخم چسبيده است به صورت دستی كمك كننده می باشد.
الان ديگر توصيه نمي شود كه سر تراشيده شود. در گذشته براي كنترل بيماري بدليل اينكه درمان هاي ضد شپش امروزی موجود نبوده است سر تراشیده می شد. اما امروزه با توجه به انواع داروهاي ضد شپش موجود ديگر موي سر تراشيده نمي شود و حتی نیاز به کوتاه کردن مو هم نیست. مگر در مواردي كه احيانا مقاومت خيلي زيادي نسبت به داروها وجود داشته باشد و چاره دیگری نباشد.

برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم

علل ناموفق بودن درمان

در برخی از موارد پزشکان در كلينيك با بيمارانی مواجه می شوند كه علی رغم اينكه چندين نوبت تحت درمان قرار گرفته اند و به پزشكان مختلفی مراجعه كردند و از درمان های خانگی هم استفاده كرده اند؛ ولی همچنان درگير بيماری شپش هستند و شپش ازسر خودشان يا بچه ها ی آن ها ريشه كن نشده است.
علل مقاومت به درمان و شكست درمان در اين افراد متعدد است. يعنی برای تمام افراد يك دليل صدق نمی كند دلايلی كه به آن ها اشاره می شود دلايلي مي باشد كه براي شكست درمان در اين افراد وجود دارد.

تشخیص اشتباه

بعنوان مثال فردی اصلا شپش نداشته باشد و شوره شديد داشته باشد و مدت های طولانی با تشخيص شپش درمان شده باشد و اين تشخيص اشتباه و درمان اشتباه منجر شده باشد كه فرد خارش مزمن داشته باشد يا اینكه برعكس فرد بارها به پزشک مراجعه کرده است و به علت های مختلفی تشخيص شپش داده نشده و تشخيص شوره سر داده شده است و اشتباها فرد تحت درمان قرار گرفته است. (بنابرين مهم ترين نكته در درمان تشخيص درست مي باشد)

درمان نادرست

از علت هاي ديگر شكست، درمان نادرست مي باشد. بعنوان مثال مقدار ناكافي از دارو و شامپوي تجويز شده موجب شده است که درمان با شکست رو به رو شود .
يا طول مدت درمان كوتاه بوده و به مدت كمي دارو روي سر بيمار استفاده شده است و يا اينكه مصرف دارو تكرار نشده است.

عدم پذیرش درمان توسط بیمار

مهم ترين دليل عدم پذيرش درمان توسط بيمار است. متاسفانه بخاطر تابویی كه در جامعه وجود دارد و فقط مختص ايران نيست و در تمام جوامع اين تابوی تاریخی وجود دارد؛ در واقع افرادی که مبتلا به شپش می باشند تشخيص شپش را توهين به خود تلقي مي كنند و تصور مي كنند اگر تشخيص شپش داده شده است متهم شده اند که بهداشت كافي ندارند يا از نظر اجتماعي و اقتصادي خانواده سطح پايين هستند. بنابرين مقاومتي كه به درمان و پذيرش اين تشخيص وجود دارد باعث مي شود كه فرد به درستي درمان را استفاده نکند و يا اينكه بطور كامل از داروهاي تجويز شده استفاده ننمايد.
در این مورد بايد اين نكته ذكر شود كه حداقل در مورد شپش سر، این بیماری نشان دهنده بهداشت ناکافي يا نشان دهنده سطوح پايين اجتماعي و اقتصادي نمي باشد و در حال حاضر در تمام جوامع در كودكان شايع مي باشد و ربطي به بهداشت فردي و سطح خانواده ندارد و يك بيماري واگيردار مي باشد.

برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درمان شپش به چه دکتری مراجعه کنیم

برنداشتن کامل تخم ها

علت ديگر براي شكست درمان، برنداشتن كامل تخم های زنده مي باشد. همانطور كه گفته شد تخم هايي كه شپش در روز هاي حيات خود مي گذارد و به مو مي چسباند با شامپو و درمان هاي ضد شپش از بين نمي رود و احتياج است که تخم ها بصورت دستي هم جدا شوند. در صورتی که در موقع مناسب استفاده مجدد از شامپو تكرار نشود دو مرتبه از تخم ها حشره بيرون مي آيد و لارو حشره بعد از بالغ شدن، مجددا تخم گذاري مي كند.

ریشه کن نکردن شپش از اطرافیان

عامل مهم ديگري که در رابطه با درمان شپش مي تواند عامل مقاومت به درمان شپش باشد ريشه كن نکردن شپش از اطرافیان است. حتما توصيه مي شود اگر فردي مبتلا به شپش مي باشد همه نزديكان و اطرافيان فرد معاينه شوند و هر فردي كه مبتلا است و يا اگر مبتلا نمي باشد اما در تماس نزديك فرد مبتلا مي باشد تحت درمان قرار گيرند و اگر كه اين اتفاق نيافتد يكي از مهمترين دلايل عود مجدد شپش مي باشد .
همزمانی درمان درواقع مهم ترین عامل در جلوگیری از همه گیری و عود شپش است.

مقاومت دارویی

آخرين دليل كه نسبتا ناشايع مي باشد در شکست درمان شپش، مقاومت دارويي است و شپش نسبت به دارويي كه استفاده مي شود مقاوم است.
بنابرين اگر يك بيماري مراجعه مي كند كه بارها با شکست در درمان شپش مواجه شده است و بطور كامل بهبودي حاصل نشده است و شپش در سر او وجود دارد اولين دليل را نبايد به هيچ عنوان مقاومت به درمان دانست تمامي دلايلي كه توضيحاتي در رابطه با آن داده شده است بايد مورد بررسي قرار گيرند. اگر تمامي موارد فوق مورد بررسي قرار گيرند و علت شكست ناموفق درمان مقاومت شپش به دارو باشد داروي ديگري براي درمان شپش تجويز مي شود.