گاهی افراد خوابی می بینند که قوای شهونیشان در خواب تحریک می شود و از آن ها منی خارج می شود. به شخصی که در خواب جنب می شود محتلم می گویند . این فرد باید برای خواندن نماز و گرفتن روزه و عبادات دیگر غسل جنابت نماید. حکم جنب شدن فرد در بین روز […]
گاهی افراد خوابی می بینند که قوای شهونیشان در خواب تحریک می شود و از آن ها منی خارج می شود. به شخصی که در خواب جنب می شود محتلم می گویند . این فرد باید برای خواندن نماز و گرفتن روزه و عبادات دیگر غسل جنابت نماید.
حکم جنب شدن فرد در بین روز در ماه رمضان
اگر کسی در روز ماه رمضان بخوابد و در خواب جنب یا محتلم شود اگر نماز ظهر و عصر را به جا آورده باشد ، به علت روزه دار بودن نیاز نیست تا قبل از مغرب غسل کند اما اگر قبل از خواندن نماز ظهر و عصر محتلم شده باشد باید برای نماز غسل کند.
امام خمینی (ره) می گوید
اگر روزه دار در روز محتلم شود؛ یعنی، در خواب از او منی خارج شود، واجب نیست فوراً غسل کند؛ اما برای خواندن نمازهای واجب، واجب است غسل جنابت نماید. و هر گاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگر چه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است. پس، در هنگام روزه در طول روز می توان غسل جنابت کرد.
حکم محتلم شدن بعد از نماز صبح
اگر فرد روزه دار بعد از نماز صبح در خواب محتلم شود، روزه اش صحیح است اما باید برای نماز غسل یا تیمم نماید.
اگر کسی برای تیمم وقت ندارد، مثلاً موقع اذان صبح است و اذان شروع شده است، روزه اش بدون غسل و تیمم صحیح است؛ در صورتی که در غسل یا تیمم کوتاهی نکرده باشد.
خوابیدن مجدد بعد از علم به جنابت
اگر کسی بداند که اگر بخوابد ممکن است جنب شود اگر بخوابد گناهی مرتکب نمی شود و اگر قبل از اذان صبح محتلم شد باید غسل کند اما اگر نزدیک اذان صبح است و فرصت غسل کردن نیست باید به جای غسل، تیمم نماید. اگر در روز محتلم شود می تواند تا هنگامی که برای نماز وقت تنگ نشده غسل را به تأخیر بیندازد.
حکم روزه محتلم که قبل از اذان صبح عمدا غسل یا تیمم نکند
اگر فردی قبل از اذان صبح از خواب بیدار شود و ببیند محتلم شده اگر عمداً و بدون عذر شرعی تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه او تیمم است، عمداً تیمم نکند روزه اش باطل است و باید کفاره بدهد. مقدار کفاره، دو ماه روزه پی در پی و یا اطعام شصت مسکین است.
امام خمینی می گوید
اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، می تواند در آخرین لحظات باقی مانده تا اذان صبح تیمم بدل از غسل کرده و روزه بگیرد و روزه اش نیز صحیح است، اگر چه به خاطر این که عمداً غسل را ترک کرده مرتکب گناه شده است. اما اگر عمداً، غسل نکند و تیمم هم نکند، روزه اش باطل و علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است.
اگر در روزه واجبی که وقتش معیّن است (مانند روزه نذر) تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزه اش صحیح است. پس اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح جنابت حاصل شود، باید غسل جنابت نماید.
ماندن در حالت جنابت تا اذان صبح
اگر فردی به علت برخی از مشکلات تا اذان صبح جنب باقی بماند روزه گرفتن در غیر ماه رمضان و قضای آن اشکال ندارد. اما اگر برای روزه ماه رمضان و قضای آن، معذور از غسل است، باید تیمم نماید و اگر تیمم هم نکند، روزه اش صحیح نیست.
اگر فردی در ماه رمضان نزدیک نماز صبح از خواب بیدار شود در حالی که جنب شده باشد و فرصتی برای غسل یا تیمم تا اذان صبح نداشته باشد، روزه آن روز صحیح است و قضا و کفاره ندارد.
غسل نکردن به علت کم رویی
اگر کسی به دلیل کم رویی قبل از اذان صبح غسل جنابت نکند باید قضای آن روزه را بگیرد و کفاره آن را نیز بدهد. در این شرایط می توان صبر کرد تا فرصت کمی تا اذان باقی بماند تا برای غسل وقت کافی نباشد و در آن صورت تیمم بدل از غسل جنابت نمود و بعدا غسل جنابت را انجام داد. هر چند به خاطر تاخیر در غسل کردن مرتکب گناه شده اید ولی روزه شما صحیح خواهد بود اما اگر عمدا غسل نکرده اید و یا تیمم نکرده اید باید قضای آن روزه را بگیرید و کفاره آن را بدهید.
خوابیدن مجدد بعد از محتلم شدن
اگر کسی درماه رمضان و در خواب محتلم شود و بعد از بیدار شدن دوباره بخوابد اگر یقین کند که پیش از اذان صبح بیدار می شود و می تواند غسل کند اما بخوابد و تا اذان بیدار نشود روزه او صحیح است و اگر مطمئن نباشد بنابر احتیاط واجب قضای روزه بر او واجب است.
خروج منی در ماه رمضان
اگر هنگام روزه بودن منی بدون دخالت انسان از او خارج شود روزه باطل نیست اما غسل جنابت واجب است.
روابط تحریک آمیز روزه دار
اگر روزه دار روابط تحریک آمیز با همسر خود بدون قصد بیرون آمدن منی داشته باشد و مطمئن باشد که با انجام این کار از او منی خارج نمی شود اما اگر منی بیرون آید، روزه او صحیح است. ولی اگر مطمئن نیست که منی از او بیرون می آید یا خیر، روزه اش باطل است.
ندانستن احکام جنابت
اگر کسی جنب شده باشد و نداند که شرط روزه طهارت از جنب است و همانگونه چند روز روزه بگیرد باید قضای روزه را بگیرد و نیازی به کفاره نیست.
شک در محتلم شدن
اگر شخصی در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح بیدار شده و متوجه محتلم شدن خود نشده باشد روزه اش صحیح است.
اگر کسی در ماه رمضان قبل از اذان صبح شک کند که محتلم شده یا نه، اما به شک خود اعتنا نکند و بخوابد و بعد از اذان صبح بیدار شود و متوجه شود که قبل از اذان محتلم شده است، اگر بعد از بیداری اول نشانه ای از احتلام نبیند و فقط احتمال آن را بدهد و تا بعد از اذان بخوابد، روزه اش صحیح است، هرچند بعد از دوباره بیدار شدن بفهمد که قبل از اذان صبح محتلم شده است.
غسل نکردن و نیت سفر
اگر فردی در ماه رمضان جنب شود و قبل از اذان از خواب بیدار گردد ولی غسل یا تیمم نکند و برای ساقط شدن کفاره از او قصد سفر کند، کفاره از گردن او ساقط نمی شود.
آب نداشتن برای غسل
اگر کسی در ماه رمضان در خواب محتلم شده باشد و قبل از اذان از خواب برخیزد و برای غسل آب در اختیار نداشته باشد وظیفه او تیمم است و اگر وقت کافی برای تیمم داشته باشد، این کار برای وی جایز است.
غسل جنابت با آب نجس
اگر کسی در ماه مبارک رمضان با آب نجس غسل کند و متوجه نشود که آن آب نجس بوده است و یک هفته نماز بخواند و روزه بگیرد، نماز او در طول این مدت باطل و قضای آن واجب است، ولی روزه های او صحیح است.
فراموش کردن غسل جنابت
اگرفردی در روزه ماه رمضان غسل جنابت را تا اذان صبح فراموش کند و صبح جنب از خواب بیدار شود، روزه اش باطل است و باید قضای روزه را به جا آورد اما در سایر روزه ها، روزه بر اثر آن باطل نمی شود.
استمنا در ماه رمضان
عمل استمنا (خود ارضائی) در ماه مبارک رمضان حرام و یکی از مبطلات است. اگر شخصی در ماه رمضان استمناء انجام دهد البته به نیت آمدن منی نباشد اما از او منی خارج شود اگر مطمئن نبوده که از او منی خارج می شود اما این عمل را انجام داده باشد، روزه او باطل است و کفاره هم به علاوه قضاء واجب است .
باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح
اگر جنب عمدا تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفه او تيمم است عمدا تيمم ننمايد، روزه اش باطل است.
اگر در روزه واجبى كه مثل روزه ماه رمضان وقت آن معين است، تا اذان صبح غسل نكند و تيمم هم ننمايد، روزه اش صحيح است.
كسى كه جنب است و مى خواهد روزه واجبى بگيرد كه مثل روزه رمضان وقت آن معين است، چنانچه عمدا غسل نكند تا وقت تنگ شود، مى تواند با تيمم روزه بگيرد و صحيح است.
اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و بعد از يك روز يادش بيايد، بايد روزه آن روز را قضا نمايد، و اگر بعد از چند روز يادش بيايد، بايد روزه هر چند روزى را كه يقين دارد جنب بوده قضا نمايد. مثلا اگر نمى داند سه روز جنب بوده يا چهار روز، بايد روزه سه روز را قضا كند.
كسى كه در شب ماه رمضان براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقت ندارد،اگر خود را جنب كند روزه اش باطل است و قضا و كفاره بر او واجب مى شود، ولى اگر براى تيمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب كند، با تيمم روزه او صحيح است، ولى گناهكار است.
اگر گمان كند كه به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب كند و بعد بفهمد وقت تنگ بوده، چنانچه تيمم كند روزهاش صحيح است.
كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى داند كه اگر بخوابد تا صبح بيدار نمى شود، نبايد بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود، روزه اش باطل است و قضا و كفاره بر او واجب مى شود.
هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار مى شود براى غسل، مى تواند بخوابد.
كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى داند يا احتمال مى دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه اش صحيح است.
كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى داند يا احتمال مى دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود، چنانچه غفلت داشته باشد كه بعد از بيدار شدن بايد غسل كند، در صورتى كه بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحيح است.
كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى داند يا احتمال مى دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل كند، يا ترديد داشته باشد كه غسل كند يا نه، در صورتى كه بخوابد و بيدار نشود، روزه اش باطل است.
اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و بداند يا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود، بايد روزه آن روز را قضا كند، و همچنين است اگر از خواب دوم بيدار شود و براى مرتبه سوم بخوابد، و كفاره بر او واجب نمى شود.
خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد، بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب مى شود.
اگر روزه دار در روز محتلم شود، واجب نيست فورا غسل كند.
هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگرچه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است.
كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه او باطل است.
كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، اگرچه بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است، چنانچه وقت روزه تنگ است، مثلا پنچ روز روزه رمضان دارد، و پنج روز هم به رمضان مانده است، بعد از رمضان عوض آن را به جا آورد، و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست روزه بگيرد.
اگر در روزه واجبى غير روزه رمضان و قضاى آن، تا اذان صبح جنب بماند، روزهاش صحيح است، چه وقت آن معين باشد و چه نباشد.
اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و عمدا غسل نكند، يا اگر وظيفه او تيمم است تيمم نكند، روزه اش باطل است.
اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براى غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان يا قضاى آن را بگيرد، بايد تيمم نمايد و روزهاش صحيح است، و اگر بخواهد روزه مستحب يا روزه واجب مثل روزه كفاره و روزه نذرى بگيرد، اگرچه بدون تيمم هم روزه اش صحيح است، ولى احتياط مستحب آن است كه تيمم كند.
اگر زن نزديك اذان صبح از حيض يا نفاس پاك شود و براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد، يا بعد از اذان بفهمد كه پيش از اذان پاك شده، روزه او صحيح است، ولى اگر در وسعت وقت قضاى رمضان را گرفته باشد، صحيح بودن آن اشكال دارد.
اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاك شود، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند، اگر چه نزديك مغرب باشد، روزه او باطل است.
اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش كند و بعد از يك روز يا چند روز يادش بيايد، روزه هايى كه گرفته صحيح است.
اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض يا نفاس پاك شود ودر غسل كردن كوتاهى كند و تا اذان غسل نكند و در تنگى وقت تيمم هم نكند، روزهاش باطل است. ولى چنانچه كوتاهى نكند، مثلا منتظر باشد كه حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نكند، در صورتى كه تيمم كند روزه او صحيح است.
اگر زنى كه در حال استحاضه است، غسلهاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه در مساله به بعد گفته شد به جا آورد، روزه او صحيح است.
كسى كه مس ميت كرده، يعنى جايى از بدن خود را به بدن ميت رسانده،مىتواند بدون غسل مس ميت روزه بگيرد. و اگر در حال روزه هم ميت را مس نمايد، روزه او باطل نمى شود.
نظرات