مکان یابی فروشگاه

اروپائیان معتقدند سه اصل برتر صنعت خرده فروشی عبارت است از: مکانیابی، مکانیابی، مکانیابی

در همین راستا، موضوعی که در میان صاحب نظران روانشناسی مصرف کننده و همچنین متخصصین در حوزه مراکز خرید توافق وجود دارد، آن است که موقعیت مکانی یک فروشگاه، نقش مهمی در انتخاب فروشگاه توسط مصرف کننده دارد. در شرایطی که تمام عوامل نسبتا یکسان باشد، مصرف کننده ترجیح می دهد فروشگاهی را انتخاب کند که از نظر مکانی به او نزدیک تر باشد. اندازه فروشگاه نیز عامل مهم دیگری در انتخاب یک فروشگاه است؛ خریداران عمدتا در شرایطی که سایر عوامل یکسان باشد، فروشگاه های بزرگ تر را به فروشگاه های کوچکتر ترجیح می دهند. از سوی دیگر، تاثیر فاصله بر روی زمان حرکت فرد به فروشگاه با توجه به نوع محصول متغیر است؛ مثلا در مورد کالاهای روزمره زندگی و کالاهای کم قیمت بعد مسافت، بسیار مهم است چرا که خریداران تمایل ندارند برای خرید هر چیز کم اهمیتی فاصله ای طولانی را بپیمایند. همچنین میزان علاقه افراد به خرده فروشی ها تا حد زیادی تابعی از موقعیت مکانی خرده فروشی، میزان نزدیکی و ارتباط آن با سایر فروشگاه ها و موقعیت قرار گرفتن آن در مسیرهای رفت و آمد آن هاست.

مکان یابی خوب یک فروشگاه می تواند موجب جذب بیشتر مشتریان و دسترسی پذیری آن برای گروه های زیادی از مشتریان گردد؛ به همین سبب مکان یابی در اولویت اول پیش از هر گونه تصمیم گیری دیگر قرار دارد. همچنین جبران اثرات منفی یک تصمیم گیری اشتباه در ارتباط با مکان فروشگاه بسیار مشکل می باشد. حداقل به دو دلیل خرده فروشی ها باید در انتخاب مکان یک فروشگاه دقت لازم را به عمل آورند؛ اول آنکه مکان یک فروشگاه معیار بسیار مهمی برای مشتریان در انتخاب یک فروشگاه می باشد، بیشتر مشتریان ترجیح می دهند تا اقلام مورد نیاز خود را از نزدیک ترین فروشگاه به محل زندگی خود خرید نمایند. دوم آنکه مکان یک فروشگاه برای خرده فروشی ها در کسب مزیت رقابتی اهمیت بالایی دارد، خرده فروشی ها به آسانی می توانند قیمت ها، خدمات و تنوع کالایی را تغییر دهند اما تغییر مکان یک فروشگاه به آسانی امکان پذیر نمی باشد؛ چرا که خرده فروشی ها تلاش های زیادی را برای یافتن یا خرید یک مکان می نمایند. در واقع مزیت رقابتی بسیاری از فروشگاه ها به واسطه مکان یابی مناسب آن ها می باشد که به آسانی قابل تقلید توسط سایر رقبا هم نمی باشد.

تصمیم گیری در زمینه انتخاب بهترین مکان برای یک فروشگاه از جمله مسائلی است که معیارهای مختلف کمی و کیفی در آن اثرگذار می باشد و به علاوه هر کدام از این معیارها، به صورت متفاوتی می توانند در عملکرد آتی فروشگاه نقش داشته باشند، لذا انتخاب بهترین و دقیق ترین روش جهت انتخاب بهترین مکان برای یک فروشگاه بسیار اهمیت دارد.

شرکت خدمات جامع فروشگاهی ایرسا در سال 1392 اقدام به نوشتن استاندارد مکانیابی فروشگاهی بر پایه علمی - تجربی نمود؛ این استاندارد که میتوان از آن به عنوان اولین استاندارد مکانیابی فروشگاههای زنجیره ای و هایپر مارکتها در سطح کشور نام برد، با مطالعه پارامتر های جمعیت، درآمد، مسکن، ترافیک، اموزش، رقبا و ... در محلهای مختلف، و همچنبن با توجه به اهداف و راهبردهای سرمایه گذاران، بهترین و مناسب ترین مکان ها را برای احداث شعب فروشگاه ها به ترتیب اولویت معرفی  می نماید.

بنابراین دپارتمان مکانیابی شرکت خدمات فروشگاهی ایرسا با تجربه ارزشمند خود در تدوین استاندارد مکانیابی فروشگاه ها و همچنین با توجه به بررسی و مطالعه مستمر به روزترین تحقیقات علمی در این زمینه، آمادگی دارد تا مطالعات در زمینه انتخاب بهترین مکان جهت تاسیس فروشگاه ها، هایپرمارکت ها و مراکز خرید را با توجه به اهداف، چشم انداز و راهبردهای سازمان هدف هدایت نماید.